Bezpečně v online světě

Přinášíme vám užitečné rady, jak ochránit své finance. Seznámíme vás s nejčastějšími podvodnými praktikami. Naučíte se rozpoznat varovné signály a vyhnout se rizikům.

Díky našim tipům budete mít své finance pod kontrolou. 

Pečlivě chraňte osobní údaje

Zveřejnění přístupových údajů může vést ke zneužití vašich služeb i identity.

Buďte opatrní při používání zařízení

Stahujte aplikace jen z oficiálních zdrojů a pravidelně aktualizujte software.

Buďte obezřetní při komunikaci

Na zprávy nebo telefonáty, které ve vás vyvolávají tlak, nereagujte bez ověření.

Chraňte svou Bankovní Identitu (BI, Bank iD)

Bankovní identita je digitální ověření identity uživatele aplikace Partners – tedy vás. Pomocí BI si můžete zřídit účet v jiné bance a tím také další BI, dále můžete podat daňové přiznání, registrovat se v sázkových společnostech, založit si datovou schránku, aj.  Pokud umožníte další osobě přístup ke své BI, může si pak založit na vaše rodné číslo další BI u jiného bankovního ústavu.

 

Tato osoba si kontaktní údaje (telefon, email, adresu) nastaví na sebe, vy se tedy o ničem ani nemusíte dozvědět. Tato osoba pak může nově vzniklou BI použít pro sebe – vzít si na vás úvěr u jiných bank nebo nebankovních společností, založit si účet, přes který může prát peníze z trestné činnosti apod. Vše je pod vaší identitou.  Nepředávejte údaje ke své BI další osobě – ať už osobně (kamarádům, v rodině, příbuzným apod.), ale také vzdáleně (např. umožněním vzdáleného přístupu k vašemu zařízení nebo vyplněním údajů v odkazu emailu/SMS apod.).   

Je to stejné, jako kdyby měl cizí člověk k dispozici Vaši občanku. Ba dokonce horší, protože v případě BI odpadá nutnost ověření podle fotografie.   

Ke způsobu používání bankovní identity zasíláme e-mail, kde je uvedeno, u jaké společnosti byla použita. Věnujte těmto e-mailům pozornost – chráníte tím především sebe a své peníze. 

Více o bankovní identitě

Chraňte svá mobilní zařízení

Používejte originální operační systém a pravidelně jej aktualizujte. Výrobci rychle reagují na nově vzniklé kybernetické hrozby a systémy obratem aktualizují - “zalepí díry", aby chránili vaše zařízení.  

 Instalujte si aplikace výhradně z oficiálních obchodů – Google Play nebo App Store.  

  

 

Zbystřete u aplikací, které umožňují vzdálený přístup k vašemu zařízení, např. Supremo, AnyDesk, Teamviewer apod. Nikomu nedovolte vzdálený přístup k vašemu zařízení, bude jej pak moct plně ovládat i bez vašeho vědomí.  

Využívejte antivirové programy a aplikace, zvýšíte tím ochranu svého zařízení. 

Chraňte své bezpečnostní údaje – heslo nebo PIN

PIN ke kartě, k přístupu do aplikace nebo do zařízení s nikým nesdílejte, nikam si je nepište.  

Všechny tyto kódy si můžete snadno změnit v pro vás dobře zapamatovatelná čísla. Současně by ale neměla být jednoduše uhodnutelná (např. 1234 nebo datum narození vás, dětí, rodičů, domácích mazlíčků apod.)  

Osoba, která má přístup k vašemu zařízení a do aplikace, má také přístup k vaší BI, a může se za vás vydávat v různých situacích; žádat o půjčky, příspěvky či dávky, komunikovat s finančním úřadem apod.  

Pozor, pokud dáváte otisk prstu někoho třetího do svého zařízení. Automaticky tak získává také přístup do aplikací, kde se přihlašujete otiskem.  

Platí to i pro bezpečnostní kódy, které jsou zasílány v SMS zprávách nebo emailech. Tyto kódy jsou určeny vám coby uživatelům k aktivitám, které potřebujete udělat pro sebe, např. aktivace aplikace na novém zařízení. Nepředávejte je nikomu jinému.  

Chraňte svou kartu

Buďte obezřetní vždy, když vyplňujete údaje ke kartě a dobře zvažte, u jakých obchodníků povolíte zapamatování karty pro příští nákupy. Když si třeba uložíte kartu ke svému účtu v obchodech App Store nebo Google Play a vaše dítě začne stahovat aplikace nebo hry a neuvědomí si, že se jedná o placené verze, z vašeho účtu se automaticky strhnou peníze z uložené karty. V tomto případě se nejedná o neoprávněnou platbu či podvod a peníze vám s největší pravděpodobností nikdo nevrátí.  

Dávejte si také pozor při opakovaných platbách, tzv. Free trial – určitou aplikaci můžete sice užívat jeden měsíc zdarma, ale poté už za její využívání platíte. Typicky třeba sestavení horoskopu na první týden je za 1 euro, za každý další horoskop už zaplatíte i 50 eur. A pokud máte k apce uloženou platební kartu, dojde k platbě automaticky, aniž byste třeba chtěli dál službu/produkt používat. Vývojáři navíc spoléhají na naši pohodlnost – předplatné je totiž nutné aktivně zrušit.   

 

Nemilým překvapením efektivně předejdete použitím jednorázové virtuální karty – uhradíte první platbu, karta se po transakci sama zruší a vystaví se s novým číslem. I kdyby došlo k jejímu automatickému uložení pro další platby, už se žádná platba neuskuteční, protože karta je zrušená. 

Čtěte upozornění, která zasíláme

Ve vybraných situacích zasíláme upozornění - push notifikace do aplikace, emaily nebo SMS zprávy. Věnujte těmto upozorněním pozornost.  

Stejné je to i v případech, kdy je třeba z vaší strany autorizace – vždy si přečtěte, co přesně autorizujete (zda souhlasí údaje k platbě jako částka, obchodník nebo chcete skutečně přidat aplikace do dalšího zařízení apod.). Pokud danou akci neprovádíte, vždy ji zamítněte.  

Po zamítnutí neprodleně kontaktujte linku Banky 800 720 636, ze zahraničí volejte na tel.: +420 225 636 225 nebo zablokujte své karty a Bankovní identitu online na odkaze: Partners Banka blokace 

Zde si zablokujete karty online

Buďte obezřetní u aplikací, které stahujete

Dávejte pozor také při stahování aplikací a instalujte je výhradně z oficiálních obchodů – Google Play nebo App Store.  

Při stahování samotné aplikace se nejprve přesvědčte, zda je aplikace bezpečná. Přečtěte si recenze – počet uživatelů a jejich hodnocení. Případy velmi nízkého počtu stažení aplikace, negativní zpětné vazby, pouze několik málo recenzí vám napoví, že aplikace není zrovna v nejlepším stavu. 

  

Zkontrolujte práva, která aplikace požaduje - např. budík nepotřebuje přístup k vašim kontaktům a SMS zprávám. Oproti tomu třeba chytré hodinky, u kterých požadujete, aby zobrazovaly volajícího, už přístup ke kontaktům žádá oprávněně. 

Vždy si ověřujte, s kým hovoříte

Pokud vám volá někdo z Partners Banky, je vždy možné ověřit hovor pomocí aplikace Partners.  

Pamatujte, žádná banka po vás nebude chtít, abyste jí po telefonu/emailem zaslali číslo účtu, číslo platební karty, přístupové údaje do mobilní aplikace / internetového bankovnictví ani jiné údaje či informace, o kterých vás předtím sama informovala a zdůraznila, že je máte uchovávat v tajnosti.  

Banka ani Policie ČR vás nikdy nebude vyzývat, abyste vybrali veškerou hotovost z účtu a následně vložili nebo přeposlali na bezpečnější účet.

Stejně tak po vás nikdy nebude požadovat, abyste si vzali půjčku a vybrali obratem hotovost z důvodu ochrany vašich peněz a účtu.  

V případě, kdyby banka měla podezření na zneužití vaší bankovní identity, preventivně ji zablokuje a sdělí, jakým způsobem si zařízení máte ošetřit a jak si následně aplikaci znovu registrovat.  

Oslovil vás kamarád z neznámého čísla? Nebo vás žádá blízká osoba o peníze či nabízí vysokou výhru například přes Messenger? Ověřte si jiným komunikačním kanálem, že je na druhé straně opravdu dotyčný člověk. Když vám přijde třeba na WhatsApp zpráva z neznámého čísla: “Mami, mám telefon kamaráda, protože mě okradli. Můžeš mi poslat peníze?" Doporučujeme zavolat na původní telefonní číslo vašeho potomka a až v případě, že hovor není spojen, volejte na nově uvedené číslo – nekomunikujte přes chatovací služby z neznámými stranami, ověřujte si identitu toho, kdo vás kontaktoval.  

Varujeme před podvodnými telefonáty a SMS

Neklikejte na aktivní odkazy ve zprávách

Aktivní odkazy bývají používány v SMS, zprávách na sociální sítích, emailech. Před tím, než odkaz otevřete, ověřte si zprávu – působí důvěryhodně? Znáte odesílatele? Jakmile máte jen sebemenší podezření, odkaz neotevírejte.    

Zkontrolujte si, kam odkaz směřuje, působí stránka důvěryhodně? Obsahuje gramatické chyby, překlepy a přesmyčky, například v URL adrese – je v ní opravdu název Zásilkovna, ne třeba “Zásilkonva”? Je česky psaná jen část stránky a zbytek už jiným jazykem, jsou používány v jedné větě či odstavci různé podoby písma, aniž by to mělo odůvodnění? Působí divně grafika (jako by byla “přefocená”)?  

Solidní web nabízející zboží či služby obsahuje informace o firmě jako název, IČO, sídlo, obchodní podmínky, kontaktní údaje. Nestačí jen chat, který na vás vyskočí, ale skutečné kontakty nejlépe s otevírací dobou, na které můžete psát nebo volat.     

Každá stránka v URL obsahuje, tzv. "Zelený zámeček", kde je zobrazen certifikát a vy si můžete kliknutím na něj jednoduše ověřit, jaké firmě je certifikát vydán a na jak dlouho. Pokud je doba třeba jen na týden, s největší pravděpodobností se jedná o podvodnou stránku. 

Sem kliknout můžete, dozvíte se více

Buďte obezřetní při skenování QR kódů

V dnešní době jde o nejpoužívanější způsob pro předání odkazu na reklamu, slevu, platbu nebo stažení aplikace. Ale i mezi nimi se najdou podvody.   

V případě, že se QR kód nachází na neobvyklém místě, obdrželi jste jej v podezřelé zprávě (SMS, email aj.), vypadá divně nebo vám “jen” instinkt napovídá, že je to divné – dejte na své pocity a neskenujte kód. Aplikaci či reklamu si raději vyhledejte jinak.  

Prohlídněte si stránku, kam vás kód přesměroval – působí podezřele nebo se vám cokoliv nezdá? Pak rozhodně nevyplňujte žádné údaje a stránku hned zavřete. Ověřte si ji stejně, jako byste odkaz obdrželi ve zprávě.   

Než si stáhnete aplikaci, ujistěte se, že jste v oficiálním obchodu. Aplikaci si prohlédněte a zvažte její stažení.  

Nejste si jistí, jestli QR kódy vyhodnocujete správně? Používejte aplikaci pro skenování QR kódů, pomůže vám odhalit závadný QR kód. 

Ověřte si, od koho nakupujete

Při nákupu na neznámém e-shopu si nejdříve vyhledávejte recenze. Ověřte si, zda e-shop není na seznamu rizikových online obchodů na stránkách České obchodní inspekce.

Pokud nakupujete na bazarech, zkuste zadat přes internetový vyhledávač číslo účtu nebo kontaktní údaje na danou osobu, zda jí například někdo v minulosti nenahlásil jako bazarového podvodníka. Ověřit prodejce můžete třeba službou www.podvodnabazaru.cz.    

V obchodních podmínkách e-shopů si kontrolujte také dobu dodání – může být až 180 pracovních dní apod.  

Buďte obezřetní, pokud je cena mnohem nižší než standardní; například výčepní zařízení se pohybuje v rozmezí od 3.600 Kč do 7.000 Kč a jiný e-shop / osoba na bazaru ho nabízí za 1000 Kč? Zpozorněte, a vše si raději ověřte. Používejte selský rozum, ať nenaletíte! Zamyslete se, zda je opravdu možné něco prodávat či nabízet tak levně? Je možné že, věci se “jen tváří”, ale skutečnost je zcela jiná.  

Znovu doporučujeme na neznámých, neověřených e-shopech používat jednorázové virtuální karty. Tím omezíte riziko případné ztráty maximálně na jedinou transakci, další peníze vám z ní už pak nikdo nestrhne.  

Rizikové e-shopy
Blog článků

Reklamace platby kartou? Bez obav

Reklamace čehokoliv není nikdy příjemná věc. Tento článek vám vysvětlí, že u nás není důvod se jí obávat. Rádi vám s mnoha…
6. 2. 2025
7 min.

Jak se stát klientem?

Nejrychleji přes
mobilní aplikaci
Stáhnout apku
S poradcem
na zavolání
Zavolejte mi
U kávičky
na pobočce
Najít nejbližší
Nastavení soukromí a cookies 🍪

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

Následující volbou souhlasíte s našimi zásadami ochrany osobních údajů a cookies. Svá nastavení můžete kdykoli změnit.