Jak vyzrát na podvodníky: Praktický průvodce

Způsoby, jak se dostat k cizím penězům, jsou stále sofistikovanější a podvodníci se zároveň zaměřují na čím dál širší skupiny lidí. Být ve střehu, mít přehled a vědět, jak se chránit, je klíčem k bezpečnosti. Tento článek odkrývá různé reálné scénáře, s nimiž se denně setkává kontaktní centrum Partners Banky, a nabízí tipy, jak se jim obloukem vyhnout.

Ohrožené skupiny

Podvodníci už dávno necílí jen na jednu specifickou skupinu. Ačkoliv jsou senioři často ohroženější, v hledáčku šejdířů jsou i další, třeba:

  • Ženy prodávající nebo nakupující na bazarech
  • Muži hledající investiční příležitosti
  • Lidé toužící po „snadných penězích“, např. v oblasti kontroly plateb

„Bohužel podvodníci necílí jen na klienty s nižším vzděláním, ale i na vysokoškoláky. Zkoušejí více různých typů podvodů, a tím zvyšují pravděpodobnost, že se někdo takzvaně chytí,“ říká vedoucí kontaktního centra Partners Banky Hana Buchtová s tím, že každý den se její tým setká s až 20 voláními na toto téma. Konečně podle České bankovní asociace (ČBA) jen za první tři měsíce roku 2024 se počet kybernetických útoků na klienty bank zvýšil o 15 procent. „Celkově bylo napadeno 20 723 klientů. I přes vyšší počet útoků se snížila celková škoda, a to na 357 milionů korun. Klesla i průměrná škoda na jednoho klienta, která je mírně přes 17 tisíc korun,“ stojí v tiskové zprávě ČBA.

Časté scénáře

1. Falešné lístky (na hokej, fotbal, koncert, letenky apod.)

Klient volá: „Přišla mi přes sociální sítě nabídka na lístky na hokej za super cenu. Tak jsem za ně zaplatil nějakému panu Novákovi 3 000 korun z účtu. Ale žádné vstupenky mi na e-mail nedorazily. Vrátíte mi peníze?“

Naše doporučení: Ověřujte všechny a všechno. Ať už jde o jakoukoliv nabídku, zejména od neznámého zdroje. A rozhodně neposílejte cizím lidem peníze převodem. Pokud totiž jakoukoliv platbu provedete z vlastní vůle a potvrdíte ji, finanční instituce už nemá možnost transakci stornovat či zastavit. Zbývá pak jedině obrátit se na policii.

2. Výhodná koupě na stránkách bazaru (např. kočárku, mixéru, vrtačky, dokonce i štěněte)

Klient volá: „Našel jsem skvěle vypadající nabídku zánovního kávovaru na bazaru, o němž žena pořád mluvila. Věřil jsem prodávajícímu, protože mi jako důkaz pravosti poslal fotku jeho občanky, a převodem jsem mu zaplatil 13 tisíc. Jenže kávovar nemám, manželka je na mě naštvaná, a ještě jsem přišel o dost peněz. Prodávající samozřejmě vůbec nekomunikuje. Lze platbu stornovat?“

Naše doporučení: Banka nedokáže stornovat platbu, která byla v dobré víře provedena z vlastního rozhodnutí klienta. Zjišťujte si informace a nevěřte ani tomu, kdo vám posílá důkazem občanský průkaz či jiné osobní doklady. Ostatně i takové chování je podezřelé... Ať pořizujete zboží na online bazaru nebo v neznámém e-shopu, vždy plaťte JEDNORÁZOVOU VIRTUÁLNÍ KARTOU. Ta po zaplacení konkrétního nákupu hned sama zanikne a vygeneruje se nová. A zejména prosíme nepořizujte štěňata či jiná zvířata přes stránky různých bazarů, jděte rovnou k ověřeným chovatelům.

 3. Výhodná investice (kryptoměny, brigády či práce slibující rychle vydělané peníze)

Klient volá: „Ověříte mi jednu platbu? Zadal jsem ji po doporučení výhodné investice do krypta. A ten člověk chtěl, abych si založil učet právě u vás. Tak jsem to udělal, poslal si na něj peníze a ty pak převedl do nějaké úschovy.“ Anebo: „Začal jsem pracovat jako brigádník na základě inzerátu slibujícího dobrý plat a musel si kvůli tomu založit u vás účet. Přicházely mi na něj peníze od různých lidí, ale to mi přišlo kvůli té práci v pohodě. A tyhle peníze jsem musel přeposílat převodem do kryptopeněženek.“

Naše doporučení: Podvodníci umí velmi chytře využívat lidskou touhu po vidině výhodných nabídek a je jedno, zda se jedná o investice nebo práci slibující „rychlé“ peníze. Zbystřete, jakmile uslyšíte slovo KRYPTOMĚNA. Mějte se vždy na pozoru a neprovádějte žádné finanční transakce na základě neověřených rad. My v Partners Bance jsme například zablokovali několik anonymních kryptoburz, protože chceme zkomplikovat život podvodníkům, kteří chtějí ukradené peníze vyprat právě přes burzy digitálních měn, které nevyžadují po klientech ověření totožnosti.

A hlavně: pokud máte třeba i malou pochybnost a čemukoliv nerozumíte, KONZULTUJTE SVÉ INVESTIČNÍ PLÁNY S FINANČNÍM PORADCEM a podejte trestní oznámení, pokud jste se stali obětí podvodu.

 4. Lákavá půjčka

Klient volá: „Asi mám u vás založený účet, ale nevím to jistě. Volal mi totiž člověk s nabídkou výhodné půjčky a myslím, že jsem naletěl podvodníkovi. Poslal jsem mu i občanku a řekl mu, kde mám vedený osobní účet. Pak mi hned přišel mailem – protože mám ještě tlačítkový telefon bez přístupu na ty internety – nějaký odkaz do bankovnictví, na který jsem kliknul a vše potvrdil.“

Naše doporučení: NIKDY NIKOMU NEPOSÍLEJTE OSOBNÍ DOKLADY A NIKDY NEKLIKEJTE NA ODKAZY V SMSKÁCH NEBO E-MAILECH, které vás vedou do internetového bankovnictví, na stránky České pošty, Sociální správy apod. Šejdíři se chtějí dostat k vašim citlivým údajům, heslům, aby získali přístup k vašim penězům a používají k tomu různé fígle. Pokud vám kdokoliv zavolá třeba jménem vaší banky a budete mít jen malé podezření, že jde o falešný telefonát, okamžitě zavěste a hned kontaktujte svou banku napřímo, abyste si vše ověřili. A občas se svými rodiči či prarodiči prohoďte pár slov na téma podvodů. Mít telefon bez připojení k internetu totiž samo o sobě nezaručí, že se k penězům podvodníci nedostanou oklikou.

A pamatujte: Klienti Partners Banky používají k ovládání svých účtu jen a pouze oficiální mobilní aplikaci, žádné internetové bankovnictví nemáme, a naši klienti proto k němu nemají žádné přihlašovací údaje, které by jim mohl někdo ukrást. Nicméně to neplatí u ostatních bank, proto buďte ostražití.

 

Závěrečná doporučení Partners Banky

  1. Buďte skeptičtí vůči všem neznámým nabídkám. Nevěřte jim a vždy si ověřte zdroj.
  2. Chraňte své osobní údaje a doklady. Nikdy je neposílejte e-mailem, SMS zprávami nebo třeba přes WhatsApp či Messangerem.
  3. Vybírejte si e-shopy a plaťte virtuální kartou: Nakupujte pouze na ověřených webových stránkách a plaťte na nich jednorázovou virtuální kartou. Jako klienti Partners Banky si ji zřídíte v apce na pár kliknutí. Po každé platbě za jeden konkrétní nákup se tato jednorázová virtuální karta sama „vyhodí“ a vygeneruje se další. A tak stále dokola. V apce máte díky tomu stále připravenou bezpečnou kartu, a ještě odpadá riziko, že ji někdo v budoucnosti zneužije.
  4. Používejte silná hesla a dvou faktorové ověřování: Zabezpečíte tak své účty a snížíte riziko odhalení hesla.
  5. Kontrolujte osobní účty: Pravidelně sledujte zůstatky a pohyby na svých bankovních účtech, čtěte si výpisy.
  6. Buďte v obraze: Sledujte média, čtěte, ať máte informační náskok a víte, jaké jsou nejnovější techniky podvodů.  
  7. Mějte na mysli, že PARNERS BANKA NEMÁ INTERNETOVÉ BANKOVNICTVÍ: A nikdy ho mít nebude právě proto, že je nejčastějším terčem kybernetických podvodů. Proto obecně doporučujeme všem lidem upřednostňovat mobilní aplikace, které jsou víc bezpečné a ovládání účtů je s nimi jednoduché a intuitivní.

Buďte ostražití, chraňte své osobní údaje a doklady jako oko v hlavě, ověřujte si zdroje. A pokud budete mít sebemenší pochybnost, neváhejte se obrátit na svého finančního poradce či kontaktní centrum své banky. To naše funguje každý všední den na čísle 800 720 636.

 

Související články

Nastavení soukromí a cookies 🍪

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

Následující volbou souhlasíte s našimi zásadami ochrany osobních údajů a cookies. Svá nastavení můžete kdykoli změnit.